Yleisöä katsomassa Puusuutarit duunaa -työnäytösalueella.

Asta-messujen uudistuminen palkittiin kävijämäärän kasvulla

Tiedote  02.02.2020

Asumisen, rakentamisen ja remontoinnin pirkanmaalainen ykköstapahtuma Asta-messut innosti Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen 12 559 kävijää viikonlopun aikana. Uudistuneen tapahtuman kävijämäärä kasvoi viime vuodesta 1 801 messuvieraalla. Messuteemat remontointi, arjen luksus ja tulevaisuuden asuminen siivittivät kävijät tutustumaan yli 360 näytteilleasettajan osastoon ja noin 30 erilaiseen ohjelmanumeroon kahdella eri lavalla.

Sisustaminen, oman kodin laittaminen ja shoppailtavat kotiin viemiset nousivat esille tänä vuonna omassa hallissaan. Rakentamisen ja remontoinnin uusimpia ratkaisuja tarjoavien yritysten osastot A-hallissa sijoitettiin nyt tuoteryhmittäin, mikä helpotti erilaisten palveluiden vertailemista. Tunnelmallinen E-halli keräsi kiitosta ja vakuutti myös projektipäällikkö Mikael Wänskän Astan uudesta suunnasta.

‒ Edellisvuosien palautteiden pohjalta halusimme tehdä isompia muutoksia kerralla ja monipuolistaa tarjontaa isommalle kävijäkohderyhmälle. Kävijämäärän kasvu osoittaa, että uudistukset ovat onnistuneita. Sisustaminen voi innostaa ottamaan askelia kohti oman kodin ostamista ja rakentamista tai isompaan remonttiin ryhtymistä. Kontrasteja luovat kaksi erilaista hallia ja niiden erilaiset sisällöt tukevat Astan Avaimet kotiunelmiin -ajatusmallia ja tapahtuman kokonaisuutta.

Pienremontoinnin ratkaisut lähietäisyydeltä

TAMK:n rakennusalan opiskelijayhdistys Puusuutarit ry ahersi jälleen koko viime syksyn messujen onnistumiseksi. Opiskelijayhdistys oli mukana uudistamassa tapahtuman ohjelmakokonaisuutta. Suurta kiinnostusta herättäneellä Puusuutarit duunaa -työnäytösalueella messuvieraat pääsivät viikonlopun aikana kokemaan läheltä kodin pienremontoinnin suosituimmat kohteet tapetoinnin, kaakeloinnin, listoituksen ja lattiamateriaalien asennuksen.

Puusuutareiden käsialaa oli myös hyväntekeväisyyshuutokauppa, jonka 2 465 euron tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä SOS-Lapsikylän käyttöön. A-hallin keskelle pystytetty perinteinen TuoteTalo keräsi jälleen reilusti kävijöitä vertailemaan eri rakennusmateriaaleja ja pintaratkaisuja.

Asumisen ideoiden ja remontoinnin esimerkkien lisäksi messuvieraat saivat kotiin viemisiksi itsetehtyjä sisustustuotteita. E-hallin DIY-alue keräsi innostuneita tekijöitä valmistamaan muun muassa itsekoristeltuja kynttilänjalkoja, sisustustauluja ja naruamppeleita.

Kynttilänjalkojen tekoa opastanut ja Nooran Putiikin osastoa pitänyt Noora Viitaniemi iloitsi E-hallin tunnelmasta ja kävijöiden innostuksesta käsillä tekemistä ja uusia kokemuksia kohtaan. DIY-alueen askartelupöydät täyttyivät kävijöistä jokaisena messupäivänä.

‒ Sisustaminen ja oman kodin laittaminen ovat tuoneet ihanaa tunnelmaa viikonloppuun. Kävijät ovat olleet hirveän innostuneita. Nykyisin ihmiset haluavat toteuttaa omaa luovuuttaan ja tehdä kodista pesän, jossa itsellä on mieluisa olla. Ei tarvitse lähteä kotoa mihinkään etsiäkseen kauniita asioita.

Ensi vuonna teemat syvenevät entisestään

Vuoden 2021 Asta-messut jatkaa tapahtuman tulevaisuutta Avaimet kotiunelmiin -ajatuksella. Tänä vuonna tutuksi tulleet teemat remontointi, arjen luksus ja tulevaisuuden asuminen siirtyvät teemoiksi myös seuraaville messuille. Ensi vuonna Asta järjestetään 29.‒31.1.2021.

‒ Tämän vuoden onnistuminen antaa potkua siihen, että hyväksi havaittuja teemoja kannattaa syventää ensi vuonna entisestään. Ohjelmasisällöt uudistuvat ja saavat taas uudenlaisia sävyjä, kertoo Astan ensi vuoden projektipäällikkö Heli Lempinen.

Katso lisää kuvia Astasta Tampereen Messujen materiaalipankista.

Lue tiedote ePressissä.