Asta Rakentaja -messuilla toteutettiin kotihaaveita – arjesta luksusta 2020

Tiedote  03.02.2019

Pirkanmaan suurimmassa rakentamisen, remontoinnin ja asumisen messutapahtumassa vieraili viikonlopun aikana 10 758 kävijää. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetyssä tapahtumassa oli mukana 282 alan näytteilleasettajaa ja ohjelmassa keskityttiin remontointiin, keittiöihin ja kodin turvallisuuteen. Ensi vuoden teemana jatkaa remontointi ja sisältöä laajennetaan myös tulevaisuuden asumiseen ja arjen luksukseen. Sunnuntain perinteisen huutokaupan tuotto 3890 € nuijittiin hyväntekeväisyyteen. Ensi vuonna messut järjestetään 31.1.–2.2.2020.

Asta Rakentaja -messuilla porauduttiin 10 758 kävijän voimin muun muassa hyödyllisiin remppataitoihin ja hiottiin joka nikkarin fiksaustaitoja. Osan kodin kunnostuksen kikoista voi opetella itse, osa tehtävistä vaatii asialle ammattilaisen. Hands on by K-Rauta Lahdesjärvi –pisteellä sai messujen ajan fiilistellä, tehdä ja toteuttaa omin käsin, suunnitella mood boardin ja tutustua laatta- ja tapettiuutuuksiin.

– Maalaaminen, tapetointi, lattialaminaatin tai parketin asennus onnistuu hyvin ei-ammattilaiseltakin. Vaativammat asennukset, kuten laatoittaminen tai lauteiden teko vaatii vähän harjoittelua mutta on tehtävissä. Ainoastaan luvanvaraiset työt, kuten vedeneristäminen ja sähkö/LVI-työt, tulee jättää ammattilaisille, kertoo kauppias Tommi Rauma K-Rauta Lahdesjärveltä.

Suomalainen herää kevättä vasten ahkeroimaan. Vuodenaikojen vaihtelut näkyvät myös rautakauppojen myynnissä.

– Talvella keskitytään enemmän sisustuksen pintamateriaalien sekä keittiöiden ja muiden kalusteiden uusimiseen ja kevät ja kesä ovat rautakaupan sesongit, sillä tällöin myös pihalla pystyy puuhaamaan, Rauma kertoo.
Lue uutinen: Vuodenaikojen vaihtelu näkyy rautakaupassa

2020: Arjesta luksusta materiaalivalinnoilla – tulevaisuuden asuminen tapetille

Ensi vuoden Asta Rakentaja -teemoja ovat remontoimisen lisäksi arjen luksus ja tulevaisuuden asuminen. Tulevaisuuden asuminen voi olla esimerkiksi uudenlaista yhteisöllisyyttä, jo nyt arkipäiväistyviä kodin älyratkaisuja ja räätälöityjä asumisratkaisuja. Messuilla puhuneen arkkitehdin mukaan kasvavat ja tiivistyvät kaupungit tarvitsevat uusia keinoja taatakseen laadukkaan ympäristön ja asuinpaikan kaikille ihmisryhmille.

– Korttelit toimivat jakamistalouden yksiköinä, jotka mahdollistavat tehokkaan tilankäytön ja joustavan elämäntavan. Pienenevien asuntojen vastapainoksi saadaan uutta muunneltavuutta elämän eri vaiheisiin, visioi Jolma Arkkitehdit Oy:n arkkitehti SAFA Kasmir Jolma.

Arjen luksus on laaja käsite, joka voi ulottua aina omasta saunasta spa-tunnelmaiseen kylpyhuoneeseen, uima-altaisiin, sähköauton latauspisteisiin, mielenkiintoisiin keittiöratkaisuihin, houkutteleviin pintamateriaaleihin ja tontin erityispiirteisiin. Ensi vuoden messuilla jaetaan luksusvinkkejä jokaisen arkeen.

Kuvat tapahtumasta ja muu mediamateriaali: www.tampereenmessut.fi (Medialle / Materiaalipankki)

Tampereen Messut Oy järjestää Asta Rakentajan yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun ja Puusuutarit ry:n kanssa. Ensi vuonna messut järjestetään 31.1.–2.2.2020.

Lue 3.2.2019 julkaistu tiedote ePressissä.